راهنمای تجهیزات پزشکی

برای مراسم اربعین کدام نوع واکر مناسب‌تر است؟

arbaeen

با نزدیک شدن به مراسم باشکوه اربعین حسینی، شور و شوق رفتن به مراسم اربعین، همه ی محبان  حسین از پیر و جوان را  به سمت کربلا می کشاند. از زیبایی های این مراسم طی کردن مسیر با پای پیاده است. برای جوانترها و افرادی که مشکل جسمانی ندارند این مسیر پیاده خیلی ساده تر طی میشود.
 اما برای سالمندان ، جانبازان و معلولین حرکتی استفاده از انواع ویلچر و واکر در طی کردن این مسیر کمک کننده است.

مراسم پیاده روی اربعین

تفاوت واکر و عصا

قبل از هرچیز باید با تفاوت عصا و واکر آشنا شویم.
واکر نوعی وسیله توانبخشی چهار پایه است، که به راه رفتن و کمک به حفظ تعادل افراد کمک میکند و از نظر ساختاری و کاربرد از عصا پایدارتر است.
این وسیله با افزایش سطح اتکای بیمار، باعث می‌شود، وی وزن خود را بهتر تحمل کند. ارتفاع واکرها هم، متناسب با قد بیمار تنظیم می‌شوند. جنس واکرها معمولا از آلومینیوم است، بنابراین این وسیله توانبخشی، استحکام بالاتر و وزن سبک‌تری دارد.
یک واکر می‌تواند پس از جراحی یا شکستگی استخوان در پا یا پاشنه استفاده شود تا و بیمار بتواند راحت‌تر حرکت کند. 
همچنین واکر می‌تواند در مواردی که مشکل تعادل، التهاب مفاصل، ضعف پا یا عدم پایداری پا دارید، مفید باشد. واکر به شما اجازه می‌دهد نیروی جسمانی را از پا و زانوها  دور کنید و در حرکت خود کمک بگیرید.

آشنایی با انواع واکر

با توجه به نوع نیاز افراد به واکر، می‌توان آن را به دو دسته واکر چرخ‌دار و واکر بدون چرخ تقسیم‌بندی کرد

واکر استاندارد

واکر استاندارد یا واکر آلومینیومی، با چهارپایه بدون چرخ قابل تنظیم و ثابت و دستگیره‌های کوچکی که در قسمت بالای آن قرار گرفته است، راه رفتن و ایستادن را برای افراد کم‌توان، آسان‌تر می‌کند. تاشو بودن این نوع واکرها، از دیگر مزایایی است که حمل و نقل آن‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.
این محصول، به‌دلیل داشتن پایه‌های ثابت، ایمنی بیشتری داشته و فرد با ثبات بیشتری راه می‌رود و لیز نمی‌خورد، البته برای حرکت دادن آن، شخص باید از نیروی خود استفاده کند و به آهستگی راه برود. بنابراین واکر استاندارد برای بیمارانی که بازوهای ضعیفی دارند، مناسب نبوده و حرکت دادن آن، بر روی پله‌ها بسیار دشوار است.

برای مراسم اربعین کدام نوع واکر مناسب‌تر است؟ 1

واکر چهار چرخ

واکرهای چهار چرخ، مناسب افرادی است که در راه رفتن تعادل بیشتری دارند.
. برای حرکت کردن با این نوع واکر، نیازی به بلند کردن آن نیست و صرفا باید واکر را به سمت جلو هل داد. بنابراین واکر چهارچرخ، مناسب بیمارانی است که قدرت دست زیادی ندارند.
توجه کنید، این محصول برای بیمارانی که در حفظ تعادل‌شان مشکل دارند، مناسب نیست، زیرا ممکن است، واکر به سمت جلو حرکت کرده و بیمار هم در اثر عدم تعادل زمین بخورد. در ضمن چرخ‌های واکر، هنگام حرکت، ممکن است به فرش یا قالیچه ضخیم گیر کند، از این‌رو بهتر است، واکر چهارچرخ را در سطوح صاف و یا در محیط بیرون استفاده کرد.
هنگام استفاده از این نوع واکر، باید با احتیاط بیشتری رفتار کرد. به‌عنوان مثال، قبل از نشستن باید ترمزهای واکر را فعال کرد و آن را مقابل دیوار یا جسمی محکم قرار داد.

واکر با دو چرخ جلو

واکر دو چرخ که با‌عنوان واکر با چرخ جلو هم شناخته می‌شود، از دیگر وسایل توانبخشی است. اگر بخواهیم این نوع واکر را با دیگر مدل‌ها مقایسه کنیم، باید گفت، این محصول، تعادل بیشتری نسبت به واکرهای چهار چرخ داشته و نسبت به واکرهای استاندارد، راحت‌تر حرکت می‌کند. طرفداران این وسیله توانبخشی، بیشتر افرادی هستند که توانایی بلند کردن واکر استاندارد را ندارند.

واکر صندلی دار

واکر صندلی دار برخلاف واکرهای استاندارد، دارای یک صندلی است که قابلیت نشستن بر روی آن را فراهم می‌کند. 
این نوع واکر معمولاً دو چرخ در جلوی واکر و دو چرخ دیگر در عقب دارند. واکر صندلی دار به افرادی که قدرت  پیاده روی کافی ندارند یا نیاز به استراحت مکرر دارند، اجازه می‌دهد تا در طول حرکت‌های طولانی‌تر استراحت کنند.
بنابراین یکی از محصولاتی که می تواند طی راهپیمایی مراسم اربعین کمک کننده باشد این نوع محصول است.

رولیتور

رولیتورها، همان واکرهای چهارچرخ با تجهیزات جانبی اضافه مانند تشک، جاپایی و سبد خرید هستند. نشیمنگاه رولیتور، معمولا تشکی از جنس فوم، با روکش چرمی است. در زیر نشیمنگاه هم، سبدی برای نگهداری وسایل بیمار، تعبیه شده است. بنابراین افرادی که تعادل بدنی خوبی دارند، بهتر است از رولیتور استفاده کنند تا در زمان خستگی و راه رفتن با واکر، جایی برای نشستن داشته باشند.
جاپایی نصب شده بر روی دستگاه، به فرد کمک می‌کند تا هنگام نشستن بر روی نشیمنگاه، پاهایش بر روی زمین کشیده نشود و احساس خوشایندی داشته باشد. برای متوقف کردن رولیتور هم، کافی است، ترمزهای تعبیه شده بر روی دستگاه را فشار دهید.

واکر برقی (یا واکر الکتریکی)

یک نوع واکر است که با استفاده از قدرت برقی حرکت میکند. 
این نوع  معمولاً دارای یک موتور الکتریکی است که قدرت مورد نیاز برای جلو بردن واکر را فراهم می‌کند، بنابراین فرد استفاده کننده نیازی به پیاده روی یا پیش بردن واکر به صورت فیزیکی ندارد. 
واکرهای برقی معمولاً تحت نظارت یک کنترل قرار دارند تا سرعت و جهت حرکت آنها قابل تنظیم باشد. این واکرها مناسب برای افرادی هستند که نیاز به کمک بیشتری در حرکت دارند، مثلاً افراد مسن، افراد با مشکلات موبیلیتی ( توانایی و قابلیت مفصل در اجرای بالاترین طیف حرکت)  یا افرادی که نیاز به استراحت مکرر دارند.

برای مراسم اربعین کدام نوع واکر مناسب‌تر است؟ 2

نکاتی مهم برای استفاده از واکر در اربعین

قبل از هر چیز باید بگوییم، واکر وسیله‌ای توانبخشی است که با سلامت افراد سروکار دارد. بنابراین استاندارد بودن آن اهمیت بسیار زیادی دارد. از این‌رو توصیه می‌کنیم، برای اطمینان از کیفیت و سلامت کالا، واکر مورد نیازتان را از مکان‌های معتبری خریداری کنید. 
خوشبختانه در کشور شرکت ها و فروشگاههای معتبری در حوزه تولید و ارائه انواع واکر برقی، واکر چرخدار، واکر صندلی دار و غیره فعالیت دارند، یکی از مهمترین برندهای فروش انواع واکر و تجهیزات آن مهام ویلچر ایرانیان است که با سابقه طولانی در زمینه تولید و عرضه این محصول توانسته خدمت شایانی به استفاده کنندگان از این دستگاه توانبخشی کند.
در ادامه نکاتی مهم و کاربردی برای استفاده از واکر را برای شما بیان می‌کنیم.

  • قبل از انتخاب واکر، عرض آن را بررسی کرده تا برای عبور از چارچوب‌های در، دچار مشکل نشوید.
  • هم‌چنین وزن واکر باید سبک باشد تا حمل و نقل آسانی داشته باشد و باری برای بیمار محسوب نشود.
  • قبل از تکیه دادن به واکر، مطمئن شوید، هر چهارپایه آن بر روی سطح زمین قرار گرفته‌اند. به‌ویژه اگر زمینی که بر روی آن راه می‌روید ناهموار باشد.
  • زمان راه رفتن با واکر، مراقب موانعی که در سر راهتان قرار گرفته و ممکن است پایه‌های واکر به آن گیر کند، باشید.
  • مراقب زمین‌های خیس و لیز بودن آن باشید.
  • برای استفاده از واكر، بهتر است، كفش راحت، با پاشنه‌های كوتاه بپوشید.
  • کفشی بپوشید که با زمین اصطکاک داشته باشد و مانع از لیز خوردن شما شود.
  • پاهای خود را با فاصله از پایه‌های واکر قرار دهید تا به آن‌ها گیر نکرده و تعادل شما به هم نخورد.
  • هنگام راه رفتن با واکر قدم‌های کوتاه بردارید تا تعادل بهتری داشته باشید.
  • مرتب لاستیک‌های زیر پایه واکر را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.
  • با وصل کردن یک کیسه کوچک به واکر، می‌توانید وسایل سبک مورد نیازتان را با خود حمل کنید.

سخن آخر
عزاداری اربعین یکی از مهمترین مراسم مذهبی در ایران است و پیاده روی تا کربلا آرزوی هر شیعه چه پیر و چه جوان است . حال که عشق امام حسین شما را تا کربلا می کشاند میتوانید با زحمت کمتری سالمندان و بیماران حرکتی را همراه خود به آستان مقدس سیدالشهدا ببرید.  

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *