اخبار حوزه توانبخشی

استعدادهای برتر ویلچری: “آشنایی با ۱۰ ورزشکار معلول برتر جهان”

استعدادهای برتر ویلچری: "آشنایی با ۱۰ ورزشکار معلول برتر جهان" 1

شاید بارها و بارها این جمله را شنیده‌ باشیم، معلولیت محدودیت نمی‌آورد. در جای‌جای جهان هم هستند افرادی که با اراده آهنین‌شان، این جمله را به واقعیت تبدیل کرده‌اند. درست است، همت و اراده در موفقیت چنین افرادی حرف اول را می‌زند، اما در کنار آن، به لطف تجهیزات توانبخشی پیشرفته و استاندارد، چنین افرادی موفق شده‌اند تا پله‌های ترقی را با سرعت و قدرت بیشتری طی کنند.

در ادامه می‌خواهیم ۱۰ ورزشکار معلول برتر جهان را به شما معرفی کنیم تا الگویی باشند برای کسانی که دست از زندگی کشیده‌اند و به جای تلاش و کوشش، برای رسیدن به موفقیت به دنبال معجزه می‌گردند. این‌ها بهترین ورزشکارانی هستند که با عملکرد خوب خود در بازی های پارالمپیک نشان دادند و نشان داده شده‌اند.

۱۰ ورزشکار معلول برتر جهان که از ویلچر استفاده می‌کنند.

عمده این ورزشکاران قهرمانان مسابقات مهم، مانند مسابقات پاراالمپیک هستند که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.

معرفی قهرمانان پارالمپیک

استیر ورگر جز 10 ورزشکار برتر جهان در بازی های پاراالمپیک

  • استیر ورگر (Esther Vergeer)

استیر ورگر، ورزشکار هلندی است که، در 18 ژوئیه سال 1981 متولد شد. او در دوران کودکی به دلیل بیماری میلوپاتی عروقی (آسیب  حاد نخاعی) دچار معلولیت شد، اما از تلاش کردن دست نکشید و موفق شد تا در سال 2013 به‌ عنوان مسلط‌ترین بازیکن در ورزش حرفه‌ای شناخته شود. 

استیگر در ورزش‌هایی چون بسکتبال و تنیس به صورت حرفه‌ای فعالیت داشته و موفق شد رکوردهای شگفت‌انگیزی را به نام خود ثبت کند.

او در تمام دوران ورزشی خود، برنده 695 مسابقات انفرادی و 441 مسابقه دوبل شد و در انفرادی تنها 25 مسابقه و در دوبل 35 مسابقه را باخت.

هفت مدال طلای پارالمپیک (چهار مدال در یک‌نفره و سه مدال در دونفره) از مهم‌ترین افتخارات او محسوب می‌شود.

  • تانی گری تامپسون (Tanni Grey-Thompson)

تانی گری تامپسون از موفق‌ترین ورزشکاران معلول در بریتانیا است. او مبتلا به بیماری اسپینا بیفیدا مبتلا است و به همین علت از ویلچر استفاده می‌کرد. 

وی فعالیت حرفه‌ای خود را، در دو رشته ورزشی ویلچررانی و بسکتبال با ویلچر، از سال 1988 آغاز کرد و در بین سال‌های 1992 تا 2002، شش بار برنده ماراتن لندن شد.

تامپسون در این سال‌ها موفق شد تا در مسابقات پارالمپیک، 11 مدال طلا، 4 مدال نقره و 1 مدال برنز کسب کند و 30 رکورد جهانی را برای خود ثبت کرد.

استعدادهای برتر ویلچری: "آشنایی با ۱۰ ورزشکار معلول برتر جهان" 2

 

  • تاتیانا مک فادن (Tatyana McFadden)

تاتیانا مک فادن، ورزشکاری آمریکایی و روسی الاصل است. او در بازی‌های پارالمپیک، بیش از 20 مدال، کسب کرده است. مک فادن با یک بیماری مادرزادی به نام اسپینا بیفیدا (مُهره شکاف) به دنیا آمد و باعث شد تا از همان بدو تولد، در ناحیه پا فلج شود. 

وی 6 سال اول زندگی‌اش را در یک پرورشگاه زندگی می‌کرد و در این دوران روی دستانش راه می‌رفت.

تانیا توسط دبورا مک فادن، کمیسر وقت معلولیت، در وزارت بهداشت ایالات متحده به فرزندی پذیرفته شد. پس از آن پدر و مادر خوانده‌اش او را به ورزش تشویق کردند تا ماهیچه‌هایش را قوی کنند.

تاتیانا در ورزش‌های مختلف از جمله شنا، ژیمناستیک، بسکتبال با ویلچر، هاکی با سورتمه، و دو و میدانی سرآمد بود و موفق شد تا از از 8 سالگی در پارالمپیک (بازی های پارالمپیک آتن 2004) شرکت کند و به مدال طلا دست یابد.

  • چلسی مک کلامر (Chelsea McClammer)

چلسی مک کلامر، در سن شش سالگی، در اثر سانحه رانندگی، از ناحیه کمر به پایین فلج شد. اما به جای این‌که ورزش را رها کند، خود را با آن همراه کرد. وی با کوشش و پشتکار فراوان، موفق شد تا در سال 2008، به‌عنوان جوان‌ترین عضو تیم پارالمپیک ایالات متحده انتخاب شود و از آن زمان هم، در مسابقات مختلف، مدال‌آور بود.

وی موفق شد تا در سال 2011، شش بار در بازی‌های پاراپان آمریکایی در گوادالاخارا مدال کسب کند. در همین سال، چلسی برای عضویت در تیم مسابقات جهانی دو و میدانی IPC، انتخاب شد.

استعدادهای برتر ویلچری: "آشنایی با ۱۰ ورزشکار معلول برتر جهان" 3

  • اوز سانچز (Oz Sanchez)

اوز سانچز، اهل لس آنجلس، در سال 2001 پس از تصادف با موتورسیکلت، در اثر آسیب نخاعی، فلج شد.

سانچز، به‌عنوان نماینده ایالات متحده، در بازی‌های 2008 پکن، یک مدال طلا در تایم تریل پارا دوچرخه سواری و یک مدال برنز در مسابقات جاده کسب کرد. سال بعد هم، او در مسابقه تایم تریل، در مسابقات جهانی جاده پارا دوچرخه سواری UCI ایتالیا، مدال طلای دیگری به دست آورد.

سانچز در سال 2012 (پس از، پایان مسابقات قهرمانی مرد آهنین جهان در هاوایی، سال 2010،) به بازی‌های پارالمپیک لندن بازگشت و موفق شد در این دوره از مسابقات، مدال طلا در امدادی تیمی و یک برنز در تایم تریل انفرادی کسب کند.

  • آلانا نیکولز (Alana Nichols)

اسنوبورد همیشه بخشی از زندگی آلانا نیکولز بود. او در سن 17 سالگی در یک مسابقه، زمانی که سعی می‌کرد، با اسنوبورد در هوا چرخ بزند، روی سنگ فرود آمد. با وجود این‌که در این سانحه، از کمر به پایین فلج شده بود، به رقابت ادامه داد.

در ابتدا، نیکولز در رشته بسکتبال با ویلچر فعالیت داشت. او در این زمینه، موفق شد تا در سال 2008، با تیم ایالات متحده در پکن مدال طلا را به دست آورد.

پس از نقل مکان از آلاباما به کلرادو، تصمیم گرفت، در ورزش اسکی فعالیت داشته باشد. وی توانست، در سال 2009، لوری استفنز (دارنده مدال طلای پارالمپیک) را در مسابقات سوپر جی جام آمریکای شمالی، شکست دهد. نیکولز همچنین در بازی‌های پارالمپیک 2010 ونکوور، چهار بار مدال‌آور بود و در مسابقات نشسته سراشیبی و در غول اسلالوم نشسته، موفق به کسب مدال طلا شد.

  • زهرا نعمتی 

زهرا نعمتی ورزشکاری ایرانی و اهل کرمان است. وی در سن 19 سالگی در اثر تصادف، دچار آسیب نخاعی شد و این حادثه او را ویلچرنشین کرد. وی پس از این اتفاق روی به ورزش تیر و کمان آورد و توانست برای اولین بار سهمیه المپیک را در تاریخ ایران کسب کند.

وی با کسب مدال طلای بازی‌های پارا المپیک 2012 لندن در شاخه «ریکرو انفرادی» عنوان نخستین و تنها زن در تاریخ ورزش ایران که موفق به کسب مدال طلا در سطح المپیک و پارالمپیک شده است را، از آن خود کرد.

کسب اولین سهمیه المپیک در تاریخ ایران، حضور در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو و همچنین حضور در بازی‌های آسیایی و پارا آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا از دیگر افتخارات این بانوی کمان‌دار است. وی توسط کمیته بین المللی پارالمپیک، به عنوان برترین ورزشکار انتخاب شده است.

استعدادهای برتر ویلچری: "آشنایی با ۱۰ ورزشکار معلول برتر جهان" 4

  • سیامند رحمان

این ورزشکار، قوی‌ترین مرد معلول جهان در دسته 107 کیلوگرم است. سیامند رحمان، موفق شده تا رکورد وزنه‌برداری جهان در دسته سنگین وزن، را به نام ایران ثبت کند و از جمله ورزشکارانی است که در تمام رقابت‌ها، علاوه بر رکوردشکنی مدال طلا را هم به‌دست آورده است.

وی در سال ۱۳۸۷ برای اولین بار، به اردوی تیم‌ ملی وزنه‌برداری معلولان ایران دعوت شد و در پارالمپیک ریو موفق شد، با بلند کردن وزنه ۳۱۰ کیلگرمی، رکورد جدیدی را برای خود و کشورمان ثبت کند.

  • استفان اولسن (Stefan Olsson)

استفان اولسون یک تنیس‌باز سوئدی است. او در رشته تنیس با ویلچر، دومین بازیکن جهان است که در رقابت‌های گرند اسلم توانسته عنوان قهرمانی را کسب کند. اولسون در سن هفت سالگی، ورزش تنیس را آغاز کرد و در طول ورزش حرفه‌ای خود، در پنج بازی پارالمپیک شرکت کرد. از آخرین رقابت‌هایش، می‌توان به پارالمپیک توکیو 2020 که در سال 2021 برگزار شد، اشاره کرد. او پس از پارالمپیک توکیو و کسب قهرمانی‌های مختلف، بازنشسته شد.

  • آلبرتو سیمونللی (Alberto Simonelli)

آلبرتو سیمونللی، ورزشکاری ایتالیایی در رشته تیروکمان است. وی دو مدال نقره، در بازی‌های پارالمپیک در سال‌های 2008 و 2016 و همچنین یک طلا، چهار نقره و سه برنز در مسابقات مختلف قهرمانی جهان کسب کرده است. کمیته بین‌المللی پارالمپیک هم، او را، به‌عنوان نامزد برترین ورزشکار انتخاب کرد.

سخن آخر

شما هم اگر به ورزش علاقه‌مندید، اما به‌دلیل مشکلات حرکتی آن را کنار گذشته‌اید، با استفاده از محصولات توانبخشی مانند انواع ویلچر میتوانید ورزش کنید.

برای تهیه ویلچرهای اسپرت و حرفه‌ای، حتما سری به سایت مهام ویلچر ایرانیان بزنید. در این مجموعه ویلچرهای متنوع، با بهترین کیفیت و قیمت ارائه می‌شوند. در صورت نیاز، مشاورین کارآزموده و مجرب مهام ویلچرها هم، شما را، در انتخاب و خرید بهترین محصول یاری خواهند کرد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *