اخبار حوزه توانبخشی

پیاده تر از پای پیاده به عشق حسین

پیاده تر از پای پیاده به عشق حسین 1

عشق حسین پیر و جوان نمی‌شناسد. این جمله‌ای است که بارها و بارها، در هیئت‌های عزاداری و مناسبت‌های مختلف شنیده بودم، اما این‌بار، با شرکت در پیاده‌روی اربعین، عظمت امام حسین(ع) را با تمام وجود احساس کردم. متوجه شدم، تجربیات نهفته، در پیاده‌روی اربعین با کلام به دست نمی‌آیند و فقط باید آن‌ها را تجربه کرد. 

با نزدیک شدن به اربعین،عاشقان حسینی، از نقاط مختلف ایران، فارغ از سن و شغل و با هر سطح توان جسمی، به سوی معبود خود، راهی این مسیر می‌شوند و هر ساله به شکوه و عظمت این مراسم و تعداد زائران افزوده می‌شود. 

در این مسیر، متوجه شدم، بیماری و معلوليت، مانع از حضور عاشقان مکتب اهل بیت در برپائی باشکوه زیارت اربعین حسینی نمی‌شود و هستند افرادی که، پیاده تر از پای پیاده به عشق حسین، با واکر یا ویلچر راهی می‌شوند.  این افراد با‌ این‌که شرایط جسمانی متفاوتی دارند، اما با تمام وجود، قدم در این راه گذاشته‌اند، البته ما هم وظیفه داریم که، حواسمان به آن‌ها باشد و در مواقع لزوم کمکشان کنیم.

پیاده تر از پای پیاده به عشق حسین 2

نکاتی برای سلامت افراد معلول در پیاده‌روی اربعین

افراد کم‌توان یا ناتوان، نسبت به سایرین، نیاز به مراقبت‌های پزشکی بیشتری دارند. حضور چنین افرادی در تجمعات انبوه، بدون درنظر گرفتن نیازهایشان، می‌تواند سلامت آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. در این‌جا تصمیم داریم، اقدامات لازم برای کمک رساندن و یاری به افراد ناتوان و کم‌توان را بیان کنیم.

  • قبل از هر چیز برای افراد ناتوان و کم‌توانی که نیاز به واکر یا ویلچر دارند، تجهیزات توانبخشی مناسب را باید تهیه کرد. ویلچر، عصا و واکر مناسب، باید متناسب با بدن فرد انتخاب شود، تا وزن او را تحمل کند و هنگام استفاده از آن، احساس خوشایندی داشته باشد. از دیگر موارد مهم برای تهیه ویلچر یا واکر، وزن سبک، استحکام بالا، مدل و  میزان امکانات جانبی آن است. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید، به سایت مهام ویلچر ایرانیان، مراجعه کرده و با نمونه‌های مختلف این ویلچر و واکر آشنا شوید. فروشگاه مهام ویلچر ایرانیان، با سابقه طولانی، در زمینه عرضه محصولات توانبخشی و تجهیزات وابسته به آن، آماده خدمت‌رسانی به زائران پیاده‌روی اربعین حسینی است.
  • این ایام پیاده‌روی اربعین، مصادف شده با روزهای گرم تابستان، بنابراین بهتر است، از لباس‌های نخی و خنک استفاده کرد، تا از گرمازدگی پیشگیری شود.
  • همراه داشتن آب و مصرف مایعات فراوان در حین پیاده‌روی، اهمیت بسیار زیادی دارد، تا آب از دست رفته بدن، در اثر تعرق زیاد جبران شود.
  • مصرف غذاهای سبک و زود هضم از دیگر نکاتی است که سالمندان و بیماران حرکتی، در وعده‌های غذایی خود، باید رعایت کنند.
  • افراد باید داروهای مخصوصشان را همراه با نسخه، با توجه به مدت زمان سفر، همراه داشته باشند.
  • قبل از سفر، افراد سالمند یا معلولین حرکتی، باید با متخصصین تغذیه، در خصوص رژیم غذایی و مکمل‌های دارویی مناسب مشورت کنند، تا در زمان سفر با مشکل مواجه نشوند.
  • افراد ناتوان و کم‌توان، به‌ویژه آن‌هایی که از واکر استفاده می‌کنند، بهتر است بعد از هر ۳۰ تا 60 دقیقه پیاده‌روی، حداقل ۱۰ دقیقه استراحت کنند.
  • انتخاب کفش مناسب پیاده‌روی، از دیگر نکات مهمی است که باید، برای سلامتی افراد معلول درنظر گرفته شود تا از لیز خوردن و افتادن آن‌ها جلوگیری شود.
  • شستن دست‌ها قبل از خوردن غذا و رعایت بهداشت فردی، برای حفظ سلامتی افراد، حائز اهمیت است.
  • افراد ناتوان یا کم‌توان، باید در این مراسم پیاده‌روی، سبک‌بار سفر کنند تا مشکلی برای جابه‌جایی کیف و کوله خود نداشته باشند.

سخن آخر

پیاده‌روی اربعین از مهم‌ترین اجتماعات ما شیعیان است. در این‌جا، نکاتی برای حفظ سلامتی بیماران حرکتی که راهی این دیار شده‌اند، بیان کردیم، اما نباید، از نقش هیئت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها در این میان غافل شویم. شرکت‌ها و سازمان‌ها وظیفه دارند تا خدمات رفاهی و سلامتی افراد کم‌توان و معلولین حرکتی، در این مسیر را تامین کنند. همچنین شرکت‌های عرضه کننده محصولات توانبخشی مانند مهام ویلچر، وظیفه دارند تا تجهیزات مورد نیاز این افراد را با بهترین کیفیت و قیمت در اختیارشان قرار دهند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *