راهنمای تجهیزات پزشکی, راهنمای خرید ویلچر

اطلاعاتی جامع درباره ویلچر مسافرتی

استفاده از ویلچر مسافرتی هنگام سوار دشدن به قطار و برای سفر

توجه به رفاه حال معلولین و ایجاد امکانات رفاهی برای این دسته از افراد جامعه بسیار مهم است؛ زیرا برای افرادی که در راستای بهبود حرکت و بازیابی توان خود از صندلی‌های چرخدار استفاده می‌کنند، داشتن ویلچر خوب یک مزیت به شمار می‌آید؛ به خصوص اگر با ویلچر، دیگر محدودیت مکانی نداشته باشند و بتوانند با آن به گشت و گذار در طبیعت و مسافرت بروند.

به همین منظور سبک جدیدی از ویلچرها با عنوان ویلچرهای مسافرتی روی کار آمدند تا افراد ناتوان و کم توان هم زندگی ساده‌تری داشته باشند. این ویلچرهای سبک، تاشو و به اصطلاح مسافرتی در ابعاد کوچکی جمع شده و به آسانی جابه جا می‌شوند. در این‌جا می‌خواهیم شما را با ویژگی‌های ویلچر مسافرتی و بهترین نوع آن آشنا کرده تا در صورت نیاز انتخابی بهتر و آگاهانه‌‌تری داشته باشید.

ویلچر مسافرتی چیست؟

ویلچر مسافرتی به نوعی از ویلچرها گفته می‌شود که به منظور استفاده‌های کوتاه مدت برای جابجایی فرد ناتوان در محیط بیرون از منزل و مسافرت‌ها طراحی و تولید شده است. بنابراین وزن سبک و ابعاد کوچک ویلچر مسافرتی از بارزترین ویژگی‌های آن است. 

این نوع ویلچرها معمولا برای مسافت‌های کوتاه استفاده می‌شوند، چرخ‌های عقبشان کوچک‌تر از انواع دستی است و به همین علت برای استفاده روزمره مناسب نیستند. اکثر ویلچرهای مسافرتی توسط خود فرد قابل حرکت نیستند و نیاز به حضور شخص دیگری است تا آن را حرکت دهد، مگر این‌که نوع برقی آنها را انتخاب کنید.

ویلچر مسافرتی و فرد معلول در کنار دریا

در حالت دستی از نیروی کاربر برای جابه‌جایی استفاده می‌شود ولی در حالت برقی از موتورهای سبک با باطری استفاده می‌شود و حرکت را برای فرد آسیب‌دیده آسان‌تر خواهد کرد و هم‌چنین سرعت حرکت ویلچر مسافرتی برقی بیشتر است.

حال که با ویلچرهای مسافرتی بیشتر آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده تا بهترین نوع آن را انتخاب کنیم.

بهترین نوع ویلچر مسافرتی کدام است؟

این دستگاه هم مانند دیگر مدل‌های ویلچر، از نظر وزن، ابعاد و نوع کاربرد تنوع بسیار بالایی دارند و این تنوع در محصول بر روی کیفیت و قیمت نمونه‌های مختلف آن تاثیر گذار است. در ادامه برخی از مهمترین مشخصات ویلچر مسافرتی استاندارد را ذکر می‌کنیم.

  • قاب آنها، معمولا جنسی از آلومینیوم دارند و همین امر کمک می‌کند تا وزن سبک‌تر و مقاومت بالاتری داشته باشند.
  • ویلچرهای مسافرتی، برای این‌که حمل و نقل آسان‌تری داشته باشند، جمع می‌شوند. بنابراین در قاب ویلچر قطعاتی قرار گرفته‌‌ تا بتوان ابعاد آن را به حداقل میزان ممکن رساند و حتی با خودروهای کوچک هم قابل حمل باشند. 
  • فراموش نکنید که یک ویلچر تاشو استاندارد باید به راحتی جمع شده و عملکرد پیچیده‌ای نداشته باشد.
  • معمولا این نوع ویلچرها را در سه اندازه کوچک برای افراد سبک وزن، اندازه متوسط برای افرادی که وزن متعادلی دارند و اندازه بزرگ برای افراد سنگین وزن، تولید می‌کنند. بنابراین باید هنگام خرید ویلچر، آن را بر اساس وزن شخصی که از آن استفاده می‌کند، انتخاب کرد.
  • قاب باریک و وزن سبک این محصول، باعث می‌شود تا این صندلی چرخدار قدرت مانور بهتر و حرکت آسان‌تری داشته باشد. به ویژه این که باید این نوع صندلی‌های چرخدار را بتوان به راحتی از معابر باریک مثل راهروی هواپیما حرکت داد.
  • درست است که این نوع ویلچرها را برای مسافرت و استفاده‌های کوتاه مدت طراحی کرده‌اند، اما باید همواره در طراحی آن آسایش و رفاه فرد معلول در نظر گرفته شود و طراحی آرگونومیک داشته باشد. 
  • همان‌طور که گفته شد، ویلچرهای مسافرتی باید توسط شخص دیگری حمل شوند، بنابراین دسته‌های ویلچر باید به گونه‌ای طراحی شوند تا فردی که ویلچر را هل می‌دهد، کمتر خسته شود.

سفر راحت با استفاده از ویلچر مسافرتی، فرد معلول روی ویلچر همراه با همسرش کنار دریا

  • معمولا قسمت زیرپایی و دسته‌های آن باید متحرک باشند تا راحت‌تر جمع شوند. 
  • هنگام خرید بهتر است نوع توپر و از جنس pu انتخاب شوند، زیرا با این ویلچرها قرار است که فرد بر روی زمین‌های ناهموار حرکت کند و در نتیجه باید استحکام و مقاوت بالایی داشته باشند. در ضمن چرخ‌های ویلچر باید روان حرکت کنند تا بتوان آن را به خوبی هدایت کرده و شخصی که آن را هل می‌دهد، قدرت مانور بیشتری داشته باشد.
  • برخی از  ویلچرهای مسافرتی از نوع برقی هستند و با باتری کار می‌کنند. بنابراین هرچه باتری توان بیشتری داشته باشد، مدت زمان بیشتر شارژ  داشته و با آن می‌توان مسافت بیشتری را طی کرد.
  • برای برخی از دستگاهها ترمز در نظر گرفته می‌شود تا فرد معلول یا کم‌توان حین استفاده از ویلچر امنیت بیشتری داشته باشد. هم‌چنین داشتن کمربند بر روی ویلچر، کمک به هرچه ایمن‌تر شدن آن می‌کند.
  • ویلچرهای مسافرتی معمولا همراه با کیف حمل ارائه می‌شوند تا پس از جمع کردن آن را در کیف مربوطه قرار داده و به راحتی آن را حمل کنید. 
  • جنس روکش و تشک ویلچر هم باید طبی و مطابق با استانداردهای جهانی باشد تا فرد معلول در زمان استفاده از آن احساس خوشایندی داشته باشد. گفتنی است، معمولا روکش‌های صندلی چرخدار جنسی از برزنت دارند.

(برزنت پارچه ای مستحکم ، قابل انعطاف، ضدآب و قابل تنفس است. این پارچه دارای منافذ بسیار ریزی است تا فرد در اثر نشستن‌های طولانی مدت بر روی آن عرق نکند.)

  • بعد از این‌ بررسی این محصولات نوبت به خرید آن می‌رسد! هنگام خرید علاوه بر مشخصات باید قیمت آن را هم بررسی کرده و آن را مطابق با بودجه و نیاز خود انتخاب کنید.

سخن آخر

ویلچرهای مسافرتی نوع دیگری از صندلی‌های چرخدار هستند که با وجود آن‌ها زندگی برای افراد کم‌توان و ناتوان آسان‌تر شده و بسیاری از محدودیت‌ها نظیر مشکل جا به‌جایی ویلچر و سنگین بودن این صندلی چرخدار بر طرف شده و افراد دیگر با چنین مشکلاتی سر و کار نخواهند داشت. البته باید محصولاتی را انتخاب کنیم که کیفیت بالایی داشته باشند و از استانداردهای بین‌المللی برخوردار باشد تا فرد ناتوان در زمان استفاده از ویلچر و فردی که ویلچر را هل می‌دهد، احساس خوشایندی داشته باشند و به سلامت جسمانی آن‌ها آسیبی وارد نشود.

بنابراین ما در این ‌‌جا به شما کمک کردیم تا بهترین نوع ویلچر مسافرتی را بشناسید و در نهایت مدلی را انتخاب کنید که با نوع نیازتان و میزان بودجه شما بیشترین سازگاری را داشته باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *