آموزش

سیر تکامل ویلچر و مشکلات معلولین

سیر تکامل ویلچر و مشکلات معلولین 1

محصولات مهام ویلچر در بهره وری معلولین عزیز نقش مؤثری دارد و آنها را از اتکاء به دیگران مستقل خواهد نمود و معلولین با استفاده از این ویلچرها میتوانند از پله های استاندارد ساختمانهای مسکونی ، بانکها، سینماها، ادارات دولتی و خصوصی، مؤسسات آموزشی بیمارستانها و … بالا رفته و بطور کلی کارهای مربوط به خود را از نظر رفت و آمد و استفاده از پله ها شخصا انجام دهند لذا وظیفه همه مهندسان و طراحان و مراکز درمانی و رفاهی و دستگاههای اجرایی است که از نظر فکری ، مادی و معنوی در جهت بهبود شرایط زندگی و کار معلولین بکوشند. نگارنده امیدوار است تا بتواند در تکمیل پروژه حاضر از امکانات دستگاههای اجرائی ذیربط استفاده کند و طرح ارائه شده را در مقیاس تولیدی راه اندازی نماید گرچه فعالیت های زیادی در این زمینه و توسط نگارنده انجام شده و تماس های زیادی با مراجع مربوطه برقرار گردیده ولی تابحال به نتیجه قابل توجهی منجر نشده است. ویلچر معمولا از فلز ساخته شده و دارای چهار چرخ و دستگیره مخصوص برای بحرکت درآوردن بوسیله شخص ثالث و سطحی در زیر کف پا می باشد. ویلچر دارای ترمز بوده و روی تایر (لاستیک) چرخ بزرگ فشار می آورد.
در بعضی از ویلچرها از موتورهای برقی نیز استفاده می شود و این به خاطر خود معلول بوده که به تنهایی قادر به هدایت آن است و احتیاج به همراه ندارد. سرعت این نوع ویلچرها معمولا ۱ تا ۶ کیلومتر بر ساعت است. بعضی از معلولین احساس ترس، ناتوانی، دلتنگی و بلاتکلیفی می کنند و با افکاری مشوش و متحیر می پرسند چگونه نیازهای شخصی، وظایف خانه و خارج از خانه و مسئولیتها را انجام خواهند داد؟ مسائل مادی ، معنوی و عاطفی دستخوش چه تغییرات و تحولاتی قرار خواهند گرفت و بالاخره چگونه باید با شرایط و مسائل جدید رو به رو شد و چگونه باید مشکلات و معضلات جدید را از بین برد؟ : لذا برای کمک به آنها لازم است از قدرت و توانائی آنها جهت خود اتکائی شان کمک گرفت. وجود حتی یک با دو پلکان در جلوی در ورودی با خروجی و یا در داخل ساختمان برای معلولینی که دارای صندلی چرخدار هستند تولید اشکال می کند. برای کسانی که بخواهند به معلولیئی که بر روی صندلی چرخدار نشسته اند کمک نمایند وجود پله تولید مزاحمت می کند.
امروزه هنر معماری چکیده ای از اندیشه انسانهاست و دریچه ای در راه توانبخشی، آسایش و استقلال معلولین به شمار می رود. زمانی یک بنا کامل محسوب می گردد که آسایش تمامی افراد جامعه چه سالم و چه معلول را فراهم آورد چرا که ساختمانها و محیط شهری باید محلی برای آسایش جسمی و روحی همه انسانها باشد نه اینکه مایه ناراحتی جسم و روح برخی را فراهم آورد. باید پذیرفت که معلولیت یک پدیده طبیعی و اجتماعی است و توجه داشت که قشر معلول جامعه نیز باید از امکانات رفاهی در معماری شهری و مسکونی بخوبی استفاده نماید.

همچنین مطالعه کنید:

ویلچر برقی مبله

ویلچر حمامی استیل

انواع ویلچر عبارتند از:

ویلچر ساده : این ویلچر دارای حداقل امکانات بوده و میتواند نیاز بسیاری از افراد را برطرف کند

ویلچر ساده

ویلچر ارتوپدی : این ویلچر ، علاوه بر قابلیتهای ویلچر ساده ،امکان جداسازی زیردستی و جاپایی را دارد.

ویلچر ارتوپدی

ویلچر سی پی : این ویلچر جهت بیماران فلج مغزی یا بیماران سی پی استفاده میشود. ویلچر CP از نگهدارنده سر و نگهدارنده گردن و نیز نگهدارنده پهلو و همچنین نگهدارنده ران و جداکننده پاها برخوردار هست.

ویلچر سی پی

ویلچر اسپرت : جهت استفاده ورزشکاران در مسابقات ورزشی ، از این ویلچر استفاده میشود و نیز این قابلیت را دارد تا لوازم مورد نیاز شخص، به آن اضافه شود

-ویلچر برانکاردی : بصورت ارتوپدی بوده و بعلاوه قابلیت برانکاردشدن را دارد و از پشت سری طبی هم برخورداره.

-ویلچر کالسکه ای : این ویلچر بجهت مسافرت طراحی شده و بسیار سبک هست.این ویلچر از دو نقطه، کاملاً تاشده و بصورت کم حجم درآمده و داخل کوله ای که همراه ویلچر هست،قرار میگیرد.به بیان بهتر، اگر مسافرتی را پیش رو دارید ،بهترین

-ویلچر حمام دستشویی: جنساین ویلچر از نوع استیل ضد زنگ بوده و مورد بسیار مناسبی جهت این مورد هست.ابعاد این ویلچرها به گونه ای طراحی شده اندکه به راحتی از چهار چوبهای استاندارد و متداول استفاده شده برای حمام و دستشویی، عبور میکنند.

ویلچر ام آر آی : از این ویلچر هم در اتاق عمل MRI و هم در استخر و نیز رادیولوژی استفاده میشود.

ویلچر پلی اتیلن : از این ویلچر هم در اتاق عمل MRI و هم استخر و نیز مراکز آب درمانی استفاده میشود.

ویلچر اطفال : برای استفاده کودکان از ویلچر طراحی شده و معمولاً رنگبندی جذابی دارند.

و اما توضیح مربوط به ویلچر برقی در زیر آمده است:

-ویلچر برقی : این ویلچر بکمک باتریهای شارژی ، میتواند افراد را براحتی جابجا کند. در ویلچر برقی یک جوی استیک در زیر دستی قرار گرفته تا شخص سوار بر ویلچر را به جلو هدایت کند.

ویلچر برقی

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *