راهنمای تجهیزات پزشکی

راهنمای خرید انواع عصا و واکر

چطور عصا و واکر بخریم

در بسیاری از بیماران، پزشک اندام مشکل‌داری که تحت درمان یا جراحی قرار گرفته است را از راه‌رفتن روی آن یا تحت فشار قرار گرفتنش منع می‌کند.در این مدت، بیمار باید از عصا یا واکر کمک بگیرد.در این محتوا، نحوه استفاده از واکر و عصا به شما آموزش داده می‍شود؛ برای اطلاعات بیشتر در مورد خرید عصا و واکر در ادامه با ما همراه باشید.

یکی از وسایل مهم کمکی در راه رفتن واکر است. این وسیله برای کمک به افرادی که دچار مشکل در راه رفتن هستند در نظر گرفته می‌شود.در بیمارانی که قدرت ماهیچه‌‌های پایینی بدن کاهش یافته یا بافت عضلانی سست شده است، و همچنین بیمارانی که دامنه حرکت و میزان چرخش مفاصل یا رباط‌های زانو، مچ پا و ران محدود شده و یا درد یا سستی ناپایداری دارند، واکر می‌تواند کمک‌کننده باشد. این قاب چهار پایه به فرد اجازه می دهد برای تعادل، حمایت و استراحت به آن تکیه کند.

دو نوع عصا و یک واکر بیمار

عصا یا واکر؟

در میان انواع عصا و واکر، واکر به علت چهارپایه بودن از عصا متعادل‌تر است و استفاده از آن رای راه رفتن واکر ساده‌تر و راحت‌تر است.بیماران می‌توانند بعد گذشت مدتی،که حال عمومی بهتری پیدا کردند از عصا استفاده کنند. افراد مسن یا افرادی که دچار بیماری‌های مزمن،سکته‌های قلبی و مغزی و… ممکن است نیاز به تکیه‌گاه داشته باشند.این افراد می‌تواند با کمک واکر راه ‌بروند یا زودتر راه ‌رفتن معمولی را دوباره تجربه کنند. واکرها معمولاً از آلومینیوم ساخته می‌شوند، بنابراین به اندازه کافی سبک هستند که بتوان به راحتی آنها را برداشت و جابه جا کرد. آنها اغلب دارای دستگیره‌های راحتی هستند که از فوم، ژل یا لاستیک ساخته شده‌اند تا راحتی کاربر را افزایش دهند. نوک پاها معمولاً با کلاهک‌های لاستیکی پوشانده می‌شود که برای جلوگیری از لغزش و افزایش  پایداری طراحی شده اند.

نکات مهم برای خرید عصا:

عصا یکی از انواع ابزاری است که برای کمک به راه رفتن استفاده می‌شود.طیف متفاوتی از کوهنوردان،سالمندان و… گرفته تا بیماران حرکتی از آن استفاده می‌کنند. اگر قصد خرید این وسیله کمکی را دارید دارید، میتوانید با انتخاب مناسب، راه رفتن ایمن و صحیح را تجربه کنید. 

  • عصای پیاده‌روی برای تحمل وزن طراحی نشده است و برای کمک به پایداری استفاده‌ می‌شود.سالمندان نیز برای راه‌رفتن و پایداری می‌توانند از مدل‌های طبی استفاده کنند.
  • عصای ساده یا استاندارد که از میله‌ای مستقیم با یک دسته کمی خمیده تشکیل شده است،رایج‌ترین است که توسط عموم افراد استفاده می‌شود و برای افرادی که مشکل حرکتی تنها در قدم زدن و پایداری در حرکت دارند، مناسب است.
  • عصای آلمینیومی استاندارد که از جنس آلمینیوم است توانایی تحمل وزن تا بالای 100 کیلوگرم را به راحتی دارد.این عصا علاوه بر استحکام و سبکی، دارای دسته‌هایی با خمیدگی مناسب برای راحتی در دست گرفتن است. 
  • عصاهای چهارپایه‌دار که شبیه واکر هستند،مناسب افرادی هستند که برای راه رفتن طولانی یا قدم زدن به طور کلی زود خسته می‌شوند.قابلیت تحمل وزن بالا و توانایی پایداری فرد متکی،از ویژگی‌های ای آن است.

7 عدد عصای بیمار شامل عصای بیمار و عصای زینتی

  • برخی از عصاها دارای دسته آرنجی یا چوب دستی ارتوپدی هستند.این عصا برای کاهش فشار بر مچ فرد طراحی شده است.همچنین می‌تواند به توانایی پایداری فرد متکی کمک کند.البته این عصا برای افرادی که نباید با یک پای خود راه بروند،عصای خیلی مناسبی نیست. 
  • عصای تاشو برای افراد کم تحرک تعبیه شده؛ این عصا قابلیت جمع و باز شدن به همراه استحکام و پایداری مناسب را دارد.

در اینجا لیستی از رایج‌ترین انواع واکر به همراه نکات کلیدی که آنها را متفاوت می‌کند،می‌آوریم. لازم به ذکر است که برخی از این ویژگی‌ها جدای از هم نیستند. به عنوان مثال، می‌توانید یک «واکر تاشو» با «قابلیت تنظیم ارتفاع» تهیه کنید.

انواع واکرها عبارتند از:

  • واکر ساده تاشو

واکرهای ساده تاشو انواعی هستند که به راحتی برای حمل‌و‌ نقل تا می‌شوند. مکانیسم تا کردن واکر معمولاً یک سیستم دو دکمه است.واکرهایی هم داریم که به شکل دستی تا می‌شوند. در سیستم تاشو دکمه‌ها را فشار می‌دهید و واکر جمع می شود و صاف تا می‌شود تا به راحتی در ماشین، اتوبوس یا هواپیما و…. جا شود.

هر یک از مدل‌های واکر که در ادامه نام خواهیم برد،می‌توانند تاشو باشند.در واقع واکر ساده تاشو،ساده‌ترین نوع واکر است که قابلیت جمع ‌شدن دارد.

واکر ساده تاشو چرخ ندارد.از یک چارچوب آلمینیومی مستحکم ساخته شده که معمولا دارای قابلیت تنظیم ارتفاع است.این نوع، اغلب مناسب منزل و همچنین افرادی است که استفاده کمی دارند یا واکر برای تحمل کامل وزن آنها نیست(خود فرد توانایی حرکتی مناسبی دارد).

  • واکر چرخدار ترمزدار

نوع چرخدار مدل‌های مختلفی اعم از دوچرخ یا چهارچرخ و…. را شامل می‌شوند و پیشرفته‌تر ومجهزتر از نوع ساده یا دوچرخ هستند. آنها یک دسته فرمان دارند که با آن کنترل حرکت واکر را به دست می‌گیرند.همچنین نوع واکر چرخدار ترمزدار وجود دارد که معمولا چهارچرخ هستند. در واکر های دوچرخ پایه‌های عقبی ثابت و نقش ترمز یا ایستایی واکر را بازی می‌کنند.

  • واکر چرخدار خارجی

واکر چرخدار خارجی در مدل‌ها و برندهای مختلفی ارائه می‌شوند.برخی از این مدل‌ها مثل زیکلاس مد آلمان،ATK  ،تینور،رولیتور و… هستند.

واکر چرخدار خارجی دارای صندلی است و هنگامی که احساس خستگی کردید می‌توانید بنشینید.وزن سبکی دارد و تا حدود 150 کیلوگرم توانایی تحمل وزن دارد.در قسمت زیر صندلی معمولا دارای سبد فلزی است که می‌توان وسایل یا خرید خودتان را در آن سبد قرار دهید.

ساختار ارگونومیک و بدنه محکم آن به همراه سایر ویژگی‌ها از دلایل کیفیت این محصول است.

واکر ساده

  • واکر برقی

این مدل بسیار شبیه به ویلچر یا دوچرخه‌های برقی است و مخصوصا مناسب افرادی است که از لحاظ حرکتی بسیار آسیب‌دیده و ضعیف هستند یا سالمندانی که کم تحرک بوده و ضعف حرکتی دارند.

واکرهای برقی قدرت تحمل وزن بالای خوبی دارند و با چرخ‌های محکم خود توانایی حرکت در محیط خارج از خانه و خیابان را دارد.صندلی قابل تنظیم،کیسه جادار زیر صندلی،دستگیره‌های قابل تنظیم و هزاران ویژگی کاربردی دیگر از مزایای این واکر است.

  • واکر تاشو سالمندان

واکر تاشو سالمندان یکی از ابزارهای پرکاربرد توانبخشی به آنهاست. همانطور که قبلا اشاره کردیم، ویژگی تاشو بودن در انواع دیگری از این محصولات وجود دارد و این ویژگی کمک به قابل حمل بودن آن کرده است.

استفاده از واکر تاشو برای سالمندان از وارد آوردن فشار ناگهانی و یک مرتبه به مهره‌های ستون فقرات و مفاصل زانو و پا جلوگیری می‌کند.ارتفاع برخی از این محصولات برای سالمندان قابل تنظیم است و می‌توانید متناسب با قد سالمند خود تنظیم کنید. نوع چرخدار واکر تاشو ترمز هم دارد.

با فشار دادن یک پین کوچک در وسط واکر تاشو می‌توانید آن را جمع و به راحتی جابه‌جا کنید.

  • واکر تاشو صندلی دار

کدل تاشو صندلی‌دار یک نمونه بی‌نظیر و راحت از انواع واکر است که می‌تواند هنگام خستگی به کمک شما بیاید. این واکر حلزونی چرخدار بوده و البته می‌توانید از نوع ثابت آن هم تهیه کنید.

ویژگی‌های کلی آن شامل صندلی برزنتی با کیفیت و راحت جهت نشستن، وزن سبک از جنس آلمینیوم و قابل حمل توسط فرد و پایداری و استحکام بدنه آن است.

اگر که سالمند یا بیمار شما به لحاظ بدنی ضعیف و نحیف است، خرید واکر تاشو صندلی‌دار در اولویت است.

برای اطلاع از قیمت و خرید انواع محصولات به سایت مهام ویلچر مراجعه نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *