آموزش

آخرین آرزوی پدربزرگ و مادربزرگ من

آخرین آرزوی پدربزرگ و مادربزرگ من 1

وقتی به چهره پر چین و چروک مادربزرگم نگاه می‌کنم، در آن حزن خاصی می‌بینم. رد نگاهش را دنبال می‌کنم، تصویری از صحنه حرم سیدالشهدا، از تلویزیون در حال پخش است. در خاطرات مادربرزگم بارها و بارها شنیده‌ام، آرزو دارد در اربعین حسینی با پای پیاده به زیارت امامش برود. همان لحظه تصمیم گرفتم تا برای این راهپیمایی پرشور، همراه او باشم و مقدمات سفرش را آماده کنم. 

به‌همین دلیل در این مقاله، موارد مورد نیاز سالمندانی که قصد شرکت در این مراسم دینی را دارند، بیان می‌کنم. تا بدین طریق بتوانیم همه مادربزرگ و پدربزرگ‌هایمان را به آرزوی دیرینه‌شان برسانیم.

تصویر یه پیرمد با قامت خمیده در حال پیاده روی اربعین تا مسیر کربلا همراه با یک چوب که به عنوان عصا از آن استفاده میکند. در اطراف او تعداد زیادی از زن و مرد شیعه با در دست داشتن پرچم سبز و سیاه در حال حرکت هستند

وسایل مورد نیاز برای سفر اربعین سالمندان

تجهیزات توانبخشی

ویلچر، واکر و عصا

مهم‌ترین وسیله‌ای که، سالمندان، برای راهپیمایی اربعین، نیاز دارند، تجهیزات توانبخشی مانند ویلچر، عصا و واکر مناسب است. در نظر داشته باشید، این محصولات توانبخشی باید ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند تا بتوانند افراد کم‌توان یا ناتوان را در این مسیر طولانی همراهی کنند.

چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

بررسی مشخصات ویلچر مناسب پیاده‌روی اربعین برای سالمندان

  • ویلچر تاشو برای سهولت در حمل و نقل
  • دستگیره‌های قوی برای حرکت دادن ویلچر و جابه‌جا کردن آن
  • داشتن صندلی‌های راحت، مطابق با قد و وزن سالمندان
  • استفاده از وسایل محافظتی نظیر کمربند در صندلی چرخدار، برای امنیت بیشتر سالمندان
  • داشتن چرخ‌های قوی، برای تردد در خیابان‌ها، معابر آسفالت شده، سنگ‌فرش و حتی معابر ناهموار
  • ویلچر مناسب، باید مطابق با حالات مختلف بدن سالمند، قابل تنظیم باشد.
  • ویلچری را انتخاب کنید که وزن سبکی داشته باشد و به راحتی در صندوق عقب خودرو جا شود.

سالمندانی که توانایی راه رفتن دارند، بهتر است در کنار ویلچر، عصا یا واکر مخصوص پیاده‌روی هم همراه داشته باشند تا در مسیرهایی که تردد ویلچر سخت یا غیر ممکن است، با مشکل مواجه نشوند. استحکام بالا، تاشو بودن و وزن سبک هم از دیگر مشخصات واکر و عصای مناسب پیاده‌روی است.

تصویر یک پیرزن مسلمان نشسته روی ویلچر در مسیر حرم امام حسین در مراسم مذهبی پیاده روی اربعین که یک مرد جوان در حال هل دادن ویلچر است. در اطراف تعداد زیادی مرد و زن در حال پیاده روی هستند

از کجا تهیه کنیم؟

شما می‌توانید هر یک از این تجهیزات توانبخشی و لوازم جانبی مربوط به آن را از شرکت‌های معتبر و خوش‌نامی نظیر مهام ویلچر ایرانیان تهیه کنید، تا بتوانید محصول مورد نیازتان را با بهترین کیفیت و قیمت تهیه کنید. گفتنی است، در انتخاب کیفیت محصول مورد نظرتان، دقت زیادی داشته باشید، زیرا در صورت خرابی، احتمال ارائه خدمات و تعمیر آن‌ها در طول مسیر پیاده‌روی اربعین بسیار کم است.

چطور پدر بزرگ و مادربزرگ ها این مسیررا  راحت‌تر طی کنند؟

کوله پشتی سبک

همراه داشتن کوله پشتی سبک، برای سفر افراد مسن، بسیار حائز اهمیت است، زیرا کوله سبک، حمل آسان‌تری دارد و باعث خستگی نمی‌شود.

مراجعه به پزشک

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان، به علت کهولت سن، معمولا داروهای مختلفی استفاده می‌کنند. بنابراین قبل از حرکت، باید به پزشک معالج‌ مراجعه کنند و با توجه به مدت زمان سفر، داروهای مورد نیازشان را تهیه کرده و همراه داشته باشند.

3 پیرمرد در کنار هم در حال پیاده روی به سوی حرم سیدالشهدا همراه با کوله پشتی و یک ساک که دو نفر همزمان در حال حمل آن هستند

کفش مناسب

برای آن‌ها، کفش طبی و مناسب پیاده‌روی تهیه کنید، البته  پوشیدن کفش‌های نو، مناسب مسیر نیست، زیرا باعث تاول و اذیت شدن پاها می‌شود. نامناسب بودن کفش هم، به کمر و پاها فشار وارد می‌کند.

مواد غذایی

یک کوله ‌پشتی حاوی آب، میان‌وعده مانند شکلات و آجیل و جعبه کمک‌های اولیه همراه داشته باشید. توجه داشته باشید، افراد سالمند، ممکن است، در معرض خطر کم‌آبی قرار گیرند، پس حتما آب کافی به همراه داشته باشید. 

 تدبیر داشته باشید

برای حرکت در هر مسیر، ابتدا وضعیت آب و هوای محلی مسیر پیش‌رو را چک کرده و مطابق با آن، لباس، کلاه و دیگر وسایل مورد نیاز پدربزرگ و مادربزرگتان را به همراه داشته باشید.

زائران سالمند، باید در میان راه و در بین موکب‌ها استراحت کنند. بهتر است، به ازای هر ۵ ساعت پیاده‌روی، ۸ مرتبه به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنند. در این مسیر، توصیه می‌کنیم تا پاهای‌شان را با روغن‌های گرم مانند سیاه‌دانه و نارگیل ماساژ دهند.

سخن آخر

افراد مسن، در مسیر 80 کیلومتری پیاده‌روی اربعین، نسبت به دیگر زائران، حساس‌تر هستند و نیاز به مراقبت بیشتری خواهند داشت. بنابراین سعی کنید، قبل از سفر، مایحتاج مورد نیاز آنها، از جمله تجهیزات توانبخشی را مطابق با وزن، قد و توانایی آن‌ها از مراکز فروش معتبری مانند مهام ویلچر ایرانیان، تهیه کنید. 

در این مرکز فروش کالاهای مختلف توانبخشی با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌شوند. تنوع کالاها هم به‌قدری زیاد هستند که، افراد با هر سبک و سلیقه‌ای، تجهیزات توانبخشی مربوط به خود مانند ویلچر، عصا، واکر و لوازم جانبی مربوط به هر یک از آن‌ها را به‌ راحتی انتخاب می‌کنند. در صورت نیاز هم، می‌توانید، قبل از خرید از مشاورین این مجموعه کمک بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *