اخبار حوزه توانبخشی

اربعین حسینی و مسئولیت شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی

اربعین حسینی و مسئولیت شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی 1

اربعین، چهلمین روز پس از واقعه عاشوراست و شیعیان، چهل روز است که به سوگ امام‌شان نشسته اند. به مناسب این روز بسیاری از شیعیان، به‌خصوص ایرانیان با پای پیاده راهی کربلا می‌شوند تا به زیارت امام حسین(ع ) بروند و اربعین حسینی را در جوار مقبره این امام بزرگوار عزاداری کنند.

 پیاده‌روی اربعین به سوی کربلا، یکی از گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان بوده و در زمره بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان قرار گرفته است؛ به‌همین دلیل شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی می‌توانند نقش مهم و موثری در هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم داشته باشند.

شاید این سوال مطرح شود که  هر یک از ارگان‌ها، در برگزاری پیاده‌روی اربعین چه نقشی دارند و چه کمک‌هایی می‌توانند انجام دهند. برای پاسخ به این سوال تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تعداد زیادی از مردم در جوار حرم امام حسین در مراسم مذهبی اربعین حسینی با انواع پرچم سبز رنگ

شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی در اربعین حسینی

همه‌ی ارگان‌ها و هیئت‌های مذهبی در مورد اربعین، می‌توانند از جوانب مختلف مادی و معنوی کمک کنند و مسئولیت‌های متعددی را عهده‌دار شوند.

به این نکته توجه داشته باشیم، هر چه این خدمات جامع‌تر و گسترده‌تر در اختیار زائران امام حسین(ع) قرار گیرند، پیاده‌روی اربعین با شکوه‌تر برگزار خواهد شد و دیگر نگران رفاه و امنیت زائران در این مسیر نخواهیم بود.

در ادامه به برخی از این مسئولیت‌ها اشاره می‌کنم:

حمایت مالی:

شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی، با حمایت مالی خود، نقش مهمی، در برگزاری مراسم پیاده روی اربعین خواهند داشت.

این نهادها می‌توانند در  تأمین تجهیزات مورد نیاز زائران، مانند محصولات خوراکی و نوشیدنی، دایر کردن مساجد موقت، تأمین برق و برقراری زیرساخت‌های لازم جهت رفاه و امنیت زائران نقش داشته باشند.

مهام ویلچر ایرانیان هم، از جمله شرکت‌هایی است که با عرضه ویلچر و انواع  واکر‌ باکیفیت و قیمت مناسب، برای اربعین، مسئولیت خود در این اجتماع بزرگ حسینی را ایفا کرده و آرزوی دیرینه بسیاری از معلولین، سالمندان و بیماران حرکتی را، برای شرکت در این مراسم برآورده می‌کند.

اربعین حسینی و مسئولیت شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی 2

خدمات مربوط به بهداشت و درمان

حفظ سلامتی عزاداران حسینی، در طول مراسم اربعین، اهمیت بسیار زیادی دارد. زائران در این مسیر به مراکز بهداشتی و درمانی متعددی نیاز دارند.

در همین‌ راستا شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی می‌توانند در این زمینه با فراهم کردن تجهیزات پزشکی، دارو، تأمین پرسنل پزشکی و بهداشتی و تسهیلات بهداشتی مورد نیاز زائران، در بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و ارتقا سلامت زائران سهم عظیمی داشته باشند.

خدمات اجتماعی و رفاهی

ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی برای زائران کربلای حسینی از دیگر مواردی است که شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی می‌توانند عهده‌دار شوند. این خدمات می‌تواند، شامل تأمین غذا و نوشیدنی رایگان، بهره‌برداری از مراکز تأمین آب، دستشویی‌ها، بانک‌های خون، خدمات اماکن عمومی و محل‌های استراحت زائران در مسیر پیاده‌روی اربعین باشد.

خدمات حمل و نقل 

جابه‌جایی و حمل و نقل زائران در مسیرهای تعبیه شده برای پیاده‌روی اربعین از جمله وظایف مهم شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی است. زائران در این مسیر به خدماتی نظیر تأمین وسایل نقلیه عمومی، ترمینال‌ها و پایانه‌های حمل و نقل، معرفی رانندگان حرفه‌ای و باتجربه، تأمین وسایل راحتی برای سفرهای طولانی و دیگر تسهیلات حمل و نقل نیاز دارند.

خدمات ارتباطی و اطلاع‌رسانی

 شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی باید در تسهیل ارتباط با زائران و اطلاع‌رسانی درباره برنامه‌ها، خدمات، رویدادها و اطلاعات مربوط به اربعین نقش داشته باشند. این نوع خدمات می‌تواند، شامل تأمین اینترنت رایگان، ارائه اطلاعات درباره مراسم‌ها و مکان‌های مهم، استقرار تأسیسات ارتباطی و اجرای برنامه‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی باشد.

برگزاری برنامه‌های فرهنگی

در میان زائران امام حسین (ع)، جمع زیادی از کودکان و نوجوانان هم دیده می‌شوند. بنابراین بهتر است برگزاری این مراسم، در کنار جنبه مذهبی و معنوی، جنبه‌های آموزشی و سرگرمی هم داشته باشد. برای فرهنگ‌سازی غنی در میان نسل آینده کشور، هیئت‌ها و شرکت‌های مختلف می‌توانند، در طول مسیر پیاده‌روی، برنامه‌های مختلف در غالب مسابقات و آموزش‌های دینی اجرا کنند و بدین طریق پیاده‌روی اربعین را برای کودکانمان جاودانه کنیم. 

سخن آخر

موارد ذکر شده تنها بخشی از مسئولیت‌ شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی بود. بنابراین چه خوب است، هر شخص یا نهاد، برای بهتر برگزار شدن این مراسم پرشور و راحتی زائران، کمک‌های مادی و معنوی خود را دریغ نکنند.  

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *