راهنمای تجهیزات پزشکی

چگونه ویلچر معمولی را به ویلچر برقی تبدیل كنیم؟

نحوه تبدیل ویلچر ساده به برقی

چگونه ویلچر معمولی را به ویلچر برقی تبدیل كنیم؟

ویلچر برقی نسل جدیدی از ویلچرهاست که به منظور تسهیل حرکت و استفاده افراد ناتوان و کم‌توان از صندلی‌های چرخدار طراحی شده است. این نوع ویلچرها، نیروی محرکه  خود را از طریق باتری که درون دستگاه تعبیه شده، به دست می آورند و کاربر نیاز به کمک شخص دیگر در حرکت دادن آن نخواهد داشت. این محصولات برای بیمارانی مفید است که توان حرکت ویلچر با دست را ندارند و یا به دلیل داشتن فعالیت زیاد، باید مدت زمان زیادی را بر روی این صندلی چرخدار سپری کنند.

معمولا هزینه خرید و نگهداری ویلچر برقی بالاست و هرچه آپشن‌های بیشتری داشته باشد، قیمت بالاتری به آن تعلق خواهد گرفت و همین امر باعث می‌شود تا بسیاری از بیماران حرکتی، توانایی خرید آن را نداشته باشند. برای رفع این مشکل و کاهش هزینه‌ها می‌توان ویلچر معمولی را به ویلچر برقی تبدیل کرد. به‌همین دلیل، ما در این‌ محتوا روشی برای تبدیل ویلچر دستی به برقی آموزش می‌دهیم تا عموم افراد معلول و سالمند بتوانند از این محصول استفاده کنند و با رفع محدودیت‌های حرکتی و مکانی خود، زندگی راحت‌تری داشته باشند.

چرا از ویلچر برقی استفاده کنیم؟

در مواردی که خود فرد نتواند ویلچر را حرکت داده و برای حرکت دادن آن، نیاز به همراه داشته باشد، استفاده از ویلچر برقی توصیه می‌شود.

همچنین ویلچر برقی به افراد کم‌توان و یا ناتوانی توصیه می‌شود که بسیار فعالند، مجبورند مسیرهای ناهوار یا طولانی را با این وسیله توانبخشی طی کنند و یا مدت زمان زیادی بر روی آن بنشینند و در نهایت این استفاده طولانی مدت، خستگی زیادی برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. گفتنی است، استفاده از ویلچر برقی، برای سالمندانی که پوکی استخوان دارند هم، امری لازم و ضروری است.

نحوه تبدیل ویلچر معمولی به ویلچر برقی

ویلچرهای دستی نسبت به نمونه‌های برقی اسکلت سبک‌تری دارند، بنابراین درصورت برقی شدن حمل و نقل آسان‌تری خواهند داشت و حمل بیمار با آنها بسیار راحت‌تر انجام می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های این تغییر، قابلیت جدا و جمع شدن این دستگاه و قرار دادن آن در صندوق عقب اتومبیل است. 

برای تبدیل ویلچر دستی به برقی، نیاز به ایجاد تغییراتی روی دستگاه نداریم،  زیرا وسایل مورد نیاز قابل نصب بوده و می‌توان به راحتی آپشن‌هایی مانند بالابر، تنظیم از کف زمین یا ارتفاع نشیمنگاه را به ویلچر ساده اضافه کرد.

هرچند ممکن است ظاهر ویلچر برقی جدیدی که تغییر داده‌ایم با نوع اصلی آن متفاوت باشد، اما استفاده راحت، هزینه کمتر و نگهداری آسان‌تر، ارزش این تبدیل را دوچندان کرده است. 

برای تبدیل ویلچر معمولی به برقی، فقط کافی است تا قطعاتی را بر روی ویلچر اضافه کنیم.

وسایل مورد نیاز برای این کار:

  • دو عدد موتور
  • یک عدد دسته کنترل کننده
  • یک عدد باتری لیتیوم یا دو عدد بطری اتمی

ویلچر دستی ساده که به ویلچر برقی تبدیل شده است

مبدل‌های ویلچر مکانیکی به ویلچر برقی سبک با وزن و حجم کم ساخته شده تا نیروی محرکه لازم را تامین کنند. این کیت‌ها به راحتی قابل نصب و جدا شدن هستند و برخی از انواع کیت‌های جدید با دستگاه‌های تلفن همراه قابل کنترل می‌باشند.

سرعت این نوع مبدل‌ها را می‌توان درسطوح مختلف تنظیم کرد. معمولا سرعتی مابین 17 تا 20 کیلومتر بر ساعت برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. بنابراین در مسیرهای سراشیبی دیگر نگران عدم تنظیم سرعت و شتاب بیش از اندازه ویلچر نخواهیم بود.

این مبدل‌ها با تمامی مدل‌های ویلچر سازگار هستند و برای راه‌اندازی آن هم فقط کافی است تا مبدل را به پشت یا جلوی ویلچر متصل کنید و بدون هیچ محدودیتی از آن استفاده کنید.

باطری استفاده شده در این کیت‌ها از جنس لیتیوم یونی است و در صورت شارژ کامل باتری‌ها، امکان طی کردن مسافتی حدود 30 الی 35 کیلومتر برای کاربر، وجود دارد.

به کمک این مبدل‌ها علاوه بر برقی کردن ویلچرهای دستی، امکان اضافه کردن آپشن‌های دیگر برای راحتی کاربر هم وجود دارد؛ به عنوان مثال می‌توان به ویلچر آپشن‌هایی مانند تنظیم‌کننده ارتفاع نشیمن‌گاه از سطح زمین را اضافه کرد تا دیگر سالمندان معلولین، برای نشست و برخواست خود، بر روی ویلچر، نیازی به کمک دیگران نداشته باشند.

چنین دستگاه‌هایی که با عنوان خود بالابر هم شناخته می‌شوند، ترکیبی از ویلچر و بالابر بوده و به جابه‌جایی معلولین کمک می‌کنند اما در ظاهر با ویلچرهای معمولی هیچ تفاوتی ندارند و حتی خاصیت جمع شوندگی‌شان را هم، حفظ کرده‌اند.

معرفی اجزای ویلچر برقی

در ادامه می‌خواهیم شما را با اجزای ویلچر برقی آشنا کنیم.

سیستم بالا رونده:

برخی ویلچرها مجهز به سیستم بالا رونده هستند. این ویژگی باعث می‌شود تا چرخ‌های ویلچر، هنگام رسیدن بر روی لبه در حدود ۱۰ سانتیمتر بلند شده و به کاربر کمک می‌کند تا بدون نگرانی در مسیرهای پلکانی و ناهموار حرکت کند.

باطری ویلچر:

باطری‌ها دو نوع خشک و مرطوب دارند. باطری‌های مرطوب را باید هنگام سوار شدن به هواپیما جدا کرده و در بسته بندی قرار داد. به همین علت باطری خشک، نسبت به نوع مرطوب آن ارجحیت بیشتری دارد.

در مدل‌های جدید، شارژر ویلچر بر روی آن نصب شده و با وصل کردن به برق می‌توان آن را شارژ کرد، اما در مدل‌های قبلی، دستگاه شارژر، جدا از ویلچر عرضه می‌شود.

جویستیک:

سیستم کنترل کننده یا جویستیک معمولا بر روی دسته ویلچر نصب شده و در مواردی هم، که کاربر نمی‌تواند، برای کنترل ویلچر، از دستان خود استفاده کند، تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

چگونه ویلچر معمولی را به ویلچر برقی تبدیل كنیم؟ 1

انواع زیر دستی:

زیر دستی در ویلچر به منظور حفظ تعادل و جلوگیری از وارد آمدن فشار اضافی به مهره‌های کمر تعبیه شده است. ضمنا برای جابه‌جایی و نشستن، نقش تکیه گاه برای کاربر را دارد. توجه داشته باشید، جابه‌جا شدن برای بیمارانی که حتی توان بلند شدن ندارند امری لازم و ضروری است و فرد می‌تواند، با تکیه کردن به دسته صندلی، خود را تا حدودی جابه جا کنند و بدین وسیله از ایجاد بیماری زخم بستر هم جلوگیری کند.

ارتفاع زیر دستی باید به گونه‌ای تنظیم شود تا آرنج‌ها به راحتی و بدون وارد شدن فشار اضافه به شانه‌ها، بروی آن قرار گیرند.

  به طور کلی زیردستی‌ها را می‌توان به صورت زیر تقسیم‌بندی کرد.

زیر دستی ثابت

 زیر دستی با ارتفاع قابل تنظیم

در بین این دو مدل زیر دستی با ارتفاع قابل تنظیم ارجحیت دارد. فرد می‌تواند آن را با توجه به ارتفاع بازوی کاربر و ارتفاع تشکچه تنظیم کند و حتی زمان‌هایی که فرد در پشت میز قرار می‌گیرد. برای این‌که به راحتی ویلچر به میز نزدیک شود، می‌توان  ازتفاع زیر دستی را بالاتر یا پایین تر از میز تنظیم کرد.

زیر دستی جدا شونده یا زیر دستی تاشو: 

کاربرانی که از پهلو بر روی ویلچر می‌نشینند، بهتر است از ویلچرهایی با زیر دستی جداشوند یا تاشو استفاده کنند.

 زیر پایی:

اصولا زیرپایی، برای کمک به حفظ تعادل فرد و جلوگیری از آسیب رسیدن به پاها در حین حرکت بر روی ویلچر تعبیه شده است. ضمنا باعث می شود تا فشار کمتری به ران و باسن کاربر وارد شود.

در مواردی که کاربر، مدت زمان زیادی از ویلچر استفاده می‌کند، استفاده از زیرپایی متحرک و جداشونده ارجحیت بیشتری داشته و انعطاف بیشتری را برای کاربر فراهم کند.

صندلی ویلچر:

معمولا بر روی نشیمنگاه ویلچر از پد راحتی یا تشکچه راحتی برای جلوگیری از زخم بستر استفاده می‌کنند. هم‌چنین برخی مدل‌ها تکیه‌گاهی به عنوان نگاهدارنده سر دارند، که البته می‌توان ان را به صورت جداگانه به ویلچر اضافه کرد.

شیب نشستن هم در برخی از مدل‌ها قابل تنظیم است. این ویژگی برای کاربرانی که توان حرکتی محدودی دارند، انعطاف پذیری بیشتری را به همراه خواهد داشت.

مزایای تبدیل ویلچر دستی به برقی

برخی از این مزایا عبارتند از:

  • جنس ویلچرهای دستی معمولا آلومینیوم است و وزن سبکی دارند، بنابراین حتی بعد از تبدیل شدن به نوع برقی، به راحتی می‌توان آن‌ها را  جابه‌جا کرد.
  • این نوع ویلچرها به راحتی جمع می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در ابعاد کوچک‌تر حمل کرد.
  • مبدل‌های دستگاه قابل جدا شدن هستند و وزن سبک و حجم کم‌شان باعث می‌شود تا کاربر بدون هیچ‌گونه مشکلی آن‌ها را حمل کنند.
  • تبدیل کردن ویلچر دستی به برقی با قیمت مقرون به صرفه‌ای انجام می‌گیرد و برای افرادی که توانایی خرید ویلچر برقی ندارند، راهکار بسیار مناسبی است.
  • با این کار افراد ناتوان یا کم‌توان می‌توانند با سرعت و اعتماد به نفس بیشتری به امور مربوط به زندگی خود و حتی خانواده‌شان رسیدگی کنند.
  • با تبدیل کردن ویلچرهای دستی به برقی، کاربر دیگر برای حرکت در سربالایی‌ها و مسیرهای ناهموار نیاز به نیروی مضاعف نداشته و تنها با فشار دادن یک دکمه به جلو حرکت می‌کنند.

سخن آخر

کمک به سالمندان و معلولین در راستای گسترش فعالیت‌هایشان و ایجاد حس شادابی و سرزندگی، امری لازم و ضروری است. بنابراین ما در مهام ویلچر با آموزش راهنمای تبدیل ویلچر دستی به برقی، به این گروه از جامعه کمک خواهیم کرد تا با حداقل میزان هزینه‌ها خدماتی ارزشمند برای آن‌ها ایجاد کنیم. 

Rate this post

2 دیدگاه در “چگونه ویلچر معمولی را به ویلچر برقی تبدیل كنیم؟

  1. علیرضا گفت:

    سلام. وقتتون بخیر.
    چطور میتونم قطعات تبدیل به برقی رو تهیه کنم؟
    فرمودید دسته کنترل و یک جفت موتور و دسته کنترل.
    اینها رو نیاز دارم.
    در ضمن آیا این قطعات نباید با مداری به نام سی پی یو به هم متصل بشن؟
    اگه بتونید بنده رو راهنمایی کنید ممنون میشم.
    از دست شرکت مونوچیر کلافه شده ام و میخوام ویلچر معمولیمو به برقی تبدیل کنم

  2. رضا غلامی گفت:

    سلام اگر ویلچر معمولی که دارم و به برقی تبدیل کنند چه قدر هزینه در بر داره و به کجا باید مراجعه کنم ممنون میشم راهنمایی بفرماید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *